THE INTEGRATION OF VIRTUAL REALITY INTO TOURISM: APPLICATION IN THE HOTELS WITH FIVE STAR IN SAMSUN

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Caner DURMAZ
Yetkin BULUT
Emre TANKUŞ

Abstract

              Thanks to the development in the global world, diversification efforts of the businesses increased the competition. Businesses taking advantage of the accessibility and availability of online information remain open to constant research and development. Businesses which are dynamic and open to innovation do not ignore the importance of virtual reality which use it in the tourism sector. Experience in the tourism sector could be available only aftermarket. Virtual reality technology aims to remove factors in human-machine interaction such as mouse, keyboard and monitor which remain as obstacle for humans to feel like in a natural environment. Thanks to the advancement in virtual reality technology, people will be able to have a virtual travel to the places where they have never been before and get information readily. Previous studies on virtual reality in different fields were examined in this study. We aim to examine the integration of virtual reality into tourism in the hotels with five star in Samsun. In-depth interviewing techniques as part of qualitative research techniques were employed in the research. Iinterviews were held with the general managers of the hotels with five star.  

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

Author Biographies

Caner DURMAZ, Ondokuz Mayıs University, MBA Student

Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Öğrencisi

Yetkin BULUT, Assoc. Prof. Dr., Ondokuz Mayıs University

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Turizm Fakültesi Bölüm Başkanı, Doç.Dr.

Emre TANKUŞ, Ondokuz Mayıs University, MBA Student

Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Öğrencisi

How to Cite
DURMAZ, C., BULUT, Y., & TANKUŞ, E. (2018). THE INTEGRATION OF VIRTUAL REALITY INTO TOURISM: APPLICATION IN THE HOTELS WITH FIVE STAR IN SAMSUN. TURKISH JOURNAL OF MARKETING, 3(1), 32-49. https://doi.org/10.30685/tujom.v3i1.27

References

Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya Yayıncılık, Sakarya, 226.
Arat, T., & Baltacıoğlu, S. (2016). Sanal Gerçeklik ve Turizm. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 19(1), 103-118.
Balcısoy, S., Kayalar, C., Eren, T., & Koç, E. (2011). Kültürel miras uygulamaları için harici arttırılmış gerçeklik sistemi geliştirilmesi, TÜBİTAK EEEAG Proje no: 105E087, 2-58.
Binkley, T. (1997). The Vitality Of Digital Creation. The journal of aesthetics and art criticism, 55(2), 107-116.
Cho, Y. H., Wang, Y., & Fesenmaier, D. R. (2002). Searching for experiences: The web-based virtual tour in tourism marketing. Journal of Travel & Tourism Marketing, 12(4), 1-17.
Coates, G. (1992). Program From Invisible Site-a Virtual Sho, a Multimedia Performance Work Presented By George Coates Performance Works. San Francisco, CA.
Coleman, B., & Bilge, E. (2012). Hello Avatar: Dijital Neslin Yükselişi. (Çev: E. Bilge) MediaCat Kitapları.
Çolak, C., “Sanal Müzeler”, (Yayımlanmamış Bildiri), 11. Türkiye’de İnternet Konferansı, Ege Üniversitesi, Bornova, İzmir, Kasım 2011.
Derman, E.,(2012), "360 Derece Panoramik Sanal Tur Uygulaması (Dumlupınar Üniversitesi Örneği)", Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
Ekin, V. (2013). Sanal Gerçeklik Ortamları ve Uygulamalar: Spor ve Sanal Ortam Göstergeleri. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 4(13). 8-22.
Giberson, J. (2017). Generation Y, Virtual Reality and Tourism. Tourism Travel and Research Association: International Conference. 10.
Kayabaşı, Y. (2005). Sanal Gerçeklik ve Eğitim Amaçlı Kullanılması, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 4(3), 151-158.
Kurbanoğlu, S. S., 1996, Sanal gerçeklik: Gerçek mi, değil mi?, Türk Kütüphaneciliği, 10 (1), 21-31.
Kuruüzümcü, R. (2007). Bir Dijital Ortam ve Sanat Formu Olarak Sanal Gerçeklik. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, (12). 93-96.
Oruç, Z. (2016). Müzede Yeni Gerçeklik, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication TOJDAC, 6(2), 273-290.
Sertalp, E., “Artırılmış Gerçeklik (AG) Uygulamalarının Turizm Alanında Kullanımı”, (Yayımlanmamış Bildiri), 21. Türkiye’de İnternet Konferansı, TED Üniversitesi, Ankara, Kasım 2016.
Sherman, W. R. ve Craig, A. B., (2002), Understanding virtual reality: Interface, application, and design, Elsevier, p.
Sürücü, O. (2017). Sanal gerçekliğin kültürel mirası korumada kullanımı, Salih Bozok villası örneği (Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü).
TDK, 2014, Türk Dil Kurumu, Güncel Türkçe Sözlük.
Thierauf, Robert (1995), "Virtual Reality Systems for Business", Greenwood Publishing Group, USA, 165-173.
Tussyadiah, I. P., Wang, D., & Jia, C. H. (2017). Virtual reality and attitudes toward tourism destinations. In Information and Communication Technologies in Tourism 2017. Springer, Cham. 229-239.
Türker, İ. Halil (2007), "İmgeden Sanal Gerçekliğe", Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Samsun.
Yıldırım, A. (1999). Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri ve Önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
Yumurtacı, O. (2016). A Theoretical Framework For The Evaluation Of Virtual Reality Technologies Prior To Use: A Biological Evolutionary Approach Based On A Modified Media Naturalness Theory. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 6(2), 181-192.
Yung, R., & Khoo-Lattimore, C. (2017). New realities: a systematic literature review on virtual reality and augmented reality in tourism research. Current Issues in Tourism, 1-26.